Πέμπτη, 8 Μαρτίου 2012

Η γυναίκα . . . βοηθός!

Φυσικά θα έχετε ακούσει πολλές φορές ότι ο Αδάμ χρειαζότανε βοηθό. Βοηθό για πιο πράγμα; Να κάνει τι; Η συνηθισμένη απάντηση είναι «μα φυσικά να τον βοηθά να φροντίζει τον κήπο» ή «να τον βοηθήσει στην αναπαραγωγή».

Ναι, ωραία όλα αυτά και ισχύουν φυσικά, αλλά στο κείμενο φαίνεται ότι ο πρωταρχικός λόγος ήταν ότι ο Αδάμ χρειαζότανε βοήθεια με το «Λόγο του Θεού». Τι σημαίνει αυτό; Γιατί το λέω αυτό;

Η ιστορία βρίσκεται στο 2ο κεφάλαιο της Γένεσης. Ο Θεός πλάθει τον άνθρωπο (εδ. 7), φτιάχνει έναν κήπο και τον τοποθετεί μέσα σ’ αυτόν (εδ. 8) για να τον διατηρήσει (εδ. 15). Πως διατηρείται τώρα αυτή η γη; Με το καλό σκάλισμα; Όχι τόσο απλά και ένα ιερό κείμενο δεν ενδιαφέρεται πρωταρχικά για την κηπουρική. Το μήνυμα της Παλαιάς Διαθήκης είναι ότι η γη διατηρείται καθώς διατηρείς την εντολή του Θεού, τον λόγο Του, αλλιώς την έχασες… Γι αυτό το λόγο στο εδάφιο 16 ακολουθεί αμέσως ο τρόπος με τον οποίο διατηρεί ο Αδάμ τη γη: «από ένα μόνο συγκεκριμένο δέντρο δεν πρέπει να φάει».

Μέσα από το Λόγο του Θεού, από την εντολή, από αυτή την Τορά που λαμβάνει ο Αδάμ εξαρτάται η ζωή στην παρουσία του Θεού. Αλλά αυτός ο λόγος δεν μπορεί να τηρηθεί μόνο από τον άντρα. Και σε αυτό ακριβώς το σημείο στο κείμενο ακολουθεί η σκέψη του Θεού «δεν είναι καλό ο άντρας να είναι μόνος. Θα του φτιάξω ένα βοηθό», όχι μόνο για να βγάζει τα χόρτα του κήπου, όχι για να ποτίζει τα λουλούδια, όχι για να γεννά παιδιά, αλλά ΚΥΡΙΩΣ για να τον βοηθήσει με το λόγο του Θεού, να τον βοηθήσει να τον θυμάται και να τον τηρεί. Αυτό είναι το ζητούμενο και σε αυτό απέτυχε η Εύα. ΔΕΝ γνώριζε καλά το Λόγο του Θεού, τον διαστρέβλωσε, δεν υπενθύμισε στον άντρα τι είπε ο Θεός, δεν απαίτησε από τον άντρα να κοιτάξει βαθιά στην εντολή του Θεού και να σταθεί στον ρόλο του. Το λάθος της ήταν η απομάκρυνση της από τον Λόγο του Θεού τον οποίο όφειλε να γνωρίζει άψογα και να απαιτεί την ίδια γνώση και τήρησή του από τον άντρα της.

Η νέα Εύα είναι πρωταρχικά βοηθός του άντρα στο Λόγο του Θεού και στην τήρησή του. Αυτή είναι η βοήθεια που θέλει ο άντρας…

Ένα ζευγάρι καλών φίλων που έχω στην Κύπρο μου είπαν ότι μια μέρα τους έστειλαν από ένα ταμείο περισσότερα χρήματα απ’ όσα δικαιούνταν. Ο σύζυγος μπήκε στον πειρασμό να τα κρατήσει αλλά η φίλη μου στάθηκε, πήρε την επιταγή από τα χέρια του και του λέει: «Πως μπορείς; Αφού ξέρεις την αλήθεια.»

Λοιπόν, μη μπερδεύεστε. Η έννοια του Θεού στο κείμενο δεν είναι να είσαι βοηθός στο καθάρισμα του σπιτιού. Η Εύα που αντιστρέφει την κατάρα της ανθρωπότητας, η Εύα βοηθός, είναι η γυναίκα που ξέρει την αλήθεια του λόγου του Θεού και μ’ αυτό τον τρόπο «τηρεί τον κήπο»!

6 σχόλια:

  1. Αν ίσως το κείμενο αυτό απευθύνεται σε λόγιους και όχι απλούς σαν εμάς, το βέβαιο είναι ότι εμείς οι απλοί δεν μπορούμε να το παρακολουθήσουμε.

    Αν σκεφτούμε με τον τρόπο που λέτε, τότε ο Θεός είναι ο ΥΠΑΙΤΙΟΣ για την πτώση των ανθρώπων, αφού ΕΒΑΛΕ ΔΙΠΛΑ ΣΤΟΝ ΑΔΑΜ ΕΝΑ ΕΛΛΑΤΩΜΑΤΙΚΟ ΒΟΗΘΟ... Μη γένοιτο!

    Επιπλέον, το χωρίο 1Τιμ. 2:13-14 "Διότι ο Αδάμ πρώτος επλάσθη, έπειτα η Εύα· και ο Αδάμ δεν ηπατήθη, αλλ' η γυνή απατηθείσα έγεινε παραβάτις" δεν νομίζω ότι υποστηρίζει τις απόψεις σας.

    Ίσως το παρακάτω άρθρο
    http://www.tyxikos.gr/04-3-19.html
    δίνει λίγο παραπάνω φως στο ζήτημα.

    Με εκτίμηση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ Ανώνυμε,
      Το κείμενο μου δεν αναφέρεται σε λόγιους αλλά κυρίως σε φίλες μου οι οποίες το κατάλαβαν και το εκτίμησαν.
      Το άρθρο στο οποίο με παραπέμπετε δεν διαφωνεί με τη δική μου άποψη. Η ανάλυση της έννοιας "βοηθός" είναι πολύ γνωστή, αλλά το άρθρο αυτό δεν αναφέρει τι σημαίνει "πρακτικά" βοήθεια. Το κείμενο της Γένεσης όμως δείχνει ξεκάθαρα σε ποιον τομέα έπρεπε η γυναίκα πρωταρχικά να είναι βοηθός.
      Λυπάμαι πολύ που παρεξηγήσατε το μήνυμα μου. Σε καμία περίπτωση δεν είναι απαραίτητο να θεωρήσει κανείς τον Θεό υπαίτιο για την αποτυχία της γυναίκας στο να βοηθήσει τον άντρα στην τήρηση του Λόγου.
      Επίσης, το 1 Τιμ 2:13-14 δεν διαφωνεί καθόλου με την άποψη μου. Εναντιώνεται στην εξαπάτηση από την ψευδοδιδασκαλία. Φυσικά δεν ξέρω ποια είναι η ερμηνεία σας σε αυτά τα εδάφια αλλά η εξαπάτηση δεν σημαίνει ότι η γυναίκα έχει "βιολογική" ανικανότητα να κατανοεί και να τηρεί το λόγο του Θεού. Αν η ανικανότητα ήταν μέρος της "κατασκευής" της γυναίκας τότε η εξαπάτηση δεν θα ήταν απαραίτητη και τότε πράγματι, αν σκεφτόμασταν έτσι, ο υπαίτιος θα ήταν ο Θεός που την έφτιαξε.
      Σε καμία περίπτωση δεν λέω αυτό στο κείμενο μου.
      Με εκτίμηση,
      Μυρτώ

      Διαγραφή
  2. Δεν υπάρχει διάθεση αντιπαλότητας, όμως και μόνο το γεγονός ότι εσείς γράφετε πως "Το κείμενο της Γένεσης όμως δείχνει ΞΕΚΑΘΑΡΑ (τα κεφαλαία δικά μου) σε ποιον τομέα έπρεπε η γυναίκα πρωταρχικά να είναι βοηθός", ενώ εγώ ΔΕΝ ΒΛΕΠΩ ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΟ --ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΟΧΙ ΞΕΚΑΘΑΡΑ-- με οδηγεί να σκεφτώ (και ελπίζω να κάνω λάθος), ότι η ερμηνεία σας μάλλον είναι επηρεασμένη από κάτι άλλο παρά από την επιστημονική δεοντολογία.

    Ούτε προς στιγμή δεν πέρασε από το μυαλό μου "ότι η γυναίκα έχει "βιολογική" ανικανότητα να κατανοεί και να τηρεί το λόγο του Θεού", γι' αυτό εξάλλου και ήταν υπόλογη για την πράξη της.

    Επιτέλους, αν ο Θεός ήθελε να πει αυτό που προτείνετε, είχε τρόπους να το κάνει χωρίς να χρειάζεται να διαφωνούμε και, σίγουρα, θα μπορούσε να το κάνει χρησιμοποιώντας ένα ον ανώτερο από τον Αδάμ (π.χ. το Άγιο Πνεύμα) και όχι την ΕΞΙΣΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΑΔΑΜ ΕΛΛΕΙΠΗ ΕΥΑ.

    Ευχαριστώ για την προσοχή σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχετε κάθε δικαίωμα να διατηρείτε την άποψη σας. Συνήθως όταν διαβάζουμε μια αφήγηση οι σκηνές έχουν μια συνέχεια και η μια προκύπτει από την άλλη. Η ανάγκη για βοηθό στον άντρα (εδάφιο 18), η διακήρυξη ότι δεν είναι καλό να είναι μόνος, προκύπτει με το που λαμβάνει ο Αδάμ την εντολή του Θεου στα εδάφια 16 και 17. Επομένως, το πλησιέστερο προηγούμενο που ορίζει το λόγο για τον οποίο χρειάζεται βοηθό είναι η τήρηση της εντολής. Απλή εξηγητική. Λυπάμαι που δεν το βλέπετε, αλλά, όπως είπα, δεν επιβάλλω την άποψη μου σε κανέναν και έχετε κάθε δικαίωμα να διαφωνείτε.
      Με εκτίμηση,
      Μυρτώ

      Διαγραφή
    2. Κοιτάζωντας και το κείμενο που μου στείλατε δεν βλέπω να διαφωνούμε σε κάτι, ούτε το ένα αναιρεί το άλλο. Θα θεωρήσω ότι κατά βάθος συμφωνούμε αγαπητέ Ανώνυμε.

      Διαγραφή
  3. Αγαπητή κ. Θεοχάρους,

    Δεν μου αρέσει να επιμένω κάπου δίνοντας την εντύπωση ότι κατέχομαι από ισχυρογνωμοσύνη, όμως το νέο σας επιχείρημα, ότι:

    “όταν διαβάζουμε μια αφήγηση οι σκηνές έχουν μια συνέχεια και η μια προκύπτει από την άλλη. Η ανάγκη για βοηθό στον άντρα (εδάφιο 18), η διακήρυξη ότι δεν είναι καλό να είναι μόνος, προκύπτει με το που λαμβάνει ο Αδάμ την εντολή του Θεού στα εδάφια 16 και 17.”

    με υποχρεώνει να επισημάνω ότι, εφόσον ισχύει αυτό που λέτε, το επόμενο βήμα ύστερα από την εντολή και την διαπίστωση του Θεού ότι ΔΕΝ ΗΤΟ ΚΑΛΟΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΟΝΟΣ, ήταν να φέρει ο Θεός στον Αδάμ ΟΧΙ ΤΗΝ ΕΥΑ ΑΛΛΑ “ΠΑΝΤΑ ΤΑ ΖΩΑ ΤΟΥ ΑΓΡΟΥ” και μόνο όταν η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΒΟΗΘΟΥ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΖΩΑ, δεν έδωσε την περιζήτητη “λύση” κατέφυγε στη δημιουργία της Εύας.

    Γιατί λοιπόν να παραβλέψουμε ή να προσπεράσουμε τα εδάφια 19-20;

    16 Προσέταξε δε Κύριος ο Θεός εις τον Αδάμ λέγων, Από παντός δένδρου του παραδείσου ελευθέρως θέλεις τρώγει, 17 από δε του ξύλου της γνώσεως του καλού και του κακού δεν θέλεις φάγει απ' αυτού· διότι καθ' ην ημέραν φάγης απ' αυτού, θέλεις εξάπαντος αποθάνει.
    18 Και είπε Κύριος ο Θεός, Δεν είναι καλόν να ήναι ο άνθρωπος μόνος· θέλω κάμει εις αυτόν βοηθόν όμοιον με αυτόν.
    19 Έπλασε δε Κύριος ο Θεός εκ της γης πάντα τα ζώα του αγρού και πάντα τα πετεινά του ουρανού, και έφερεν αυτά προς τον Αδάμ, διά να ίδη πως να ονομάση αυτά· και ό,τι όνομα ήθελε δώσει ο Αδάμ εις παν έμψυχον, τούτο να ήναι το όνομα αυτού.
    20 Και έδωκεν ο Αδάμ ονόματα εις πάντα τα κτήνη και εις τα πτηνά του ουρανού και εις πάντα τα ζώα του αγρού· εις δε τον Αδάμ δεν ευρίσκετο βοηθός όμοιος με αυτόν.

    Εν πάση περιπτώσει, ακόμη και αν φαίνεται ότι διαφωνούμε, έχω την πεποίθηση ότι αμφότεροι θέλουμε να ορθοτομούμε τον λόγο και τίποτε περισσότερο. Αυτό ας είναι το ζητούμενο.

    Με εκτίμηση

    ΑπάντησηΔιαγραφή